MERHABA
Sevgili Çocuklar, anne ve babalar,
Bu sitede yaklaşık 30 yıllık Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili eğitim ve öğretim aktivitelerimin birikimini sizlere yansıtmaya çalışacağım.
Site son haline hiç kavuşmasın, hep birlikte yeniden yapılansın istiyorum.
Sorularınız veya bilgi almak, katkıda bulunmak için arayabilir veya iletişim sayfamdan mail gönderebilirsiniz. Görüşleriniz, katkılarınız, sorularınız için şimdiden teşekkür ederim.

Sevgi ve saygılarımla...
Dr. Mehmet H. Türay

08 Şub 2014

Beşinci hastalık, parvovirüs B19 adlı virüsün yol açtığı döküntülü bir hastalıktır. Özellikle 5-15 yaş arası çocuklarda görülür. Çocuklarla temasta olan, önceden bu virüsle karşılaşmamış erişkinlerde de görülebilir. Hastalık etkeni olan virüs, kişiden kişiye hava yoluyla, örneğin aksırık, öksürükle bulaşır. 1-3 hafta kadar süren kuluçka döneminden sonra gribe benzer yakınmalar ortaya çıkar. Hasta kişi bu dönemde çevresi için bulaştırıcıdır. Ardından yanaklarda tokat atılmış görünümü veren bir kızarıklıkla döküntü başlar. Birkaç gün içinde kol ve bacaklarda dantel görünümlü bir döküntü ortaya çıkar. Nadiren vücuda da yayılabilir. Beşinci hastalığın döküntüsü kaşıntılıdır. Hastalığı erişkin yaşta geçirenlerde, kadınlarda daha sık olmak üzere eklemlerde ağrı ve şişlikler görülebilir. Ateş, halsizlik olabilir. Bazen de hiç belirti vermeden geçirilebilir. Döküntü yaklaşık 1 hafta kadar sürer. Sonraki birkaç haftada; ısı değişiklikleri, stres, efor gibi tetikleyicilerle döküntünün tekrar çıkıp kaybolduğu görülebilir. Hastalığı geçiren kişi ömür boyu bağışıklık kazanacaktır. Önceden virüsle karşılaşmamış hamileler ( hamile kadın virüsü alırsa %5 olasılıkla bebeğe de geçebilir. Bu durumda bebekte ciddi kansızlıklara yol açabilir. Düşük veya ölü doğumlara da neden olabilir. ) , bağışıklık sistemi zayıf hastalar, kronik kansızlığı olan hastalar beşinci hastalıkta risk gruplarıdır. Beşinci hastalığın viral bir hastalık olduğundan etkene yönelik tedavisi yoktur, kendiliğinden geçer. Ancak ateş veya kaşıntı için rahatlatıcı ilaçlar önerilebilir. Hastayı serin tutmak, serin suyla duş yaptırmak kaşıntıya iyi gelecektir. Tedavi gerektiren diğer döküntülü hastalıklardan, ilaç ve gıda alerjilerinden ayrılması için doktor tarafından görülmesi uygun olacaktır.

[yukarı]
Yazar Hakkında